top of page
  • Zdjęcie autoraOSA

CPK z unijnym dofinansowaniem

Komisja Europejska, dysponując instrumentem CEF „Łącząc Europę”, przyznała Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł (ok. 64 mln euro, czyli ok. 85% wartości projektu). Celem jest opracowanie projektu budowy linii kolei dużych prędkości (KDP) między Warszawą i Łodzią. Decyzja jest ważna i symboliczna nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia. Od dawna przeciwnicy CPK, w tym część polskiej opozycji, podnoszą argument, iż jest to projekt ponad polskie możliwości, który jedynie kolidował będzie z potężnymi centrami komunikacyjnymi, np. w Berlinie. Okazało się, że ważna strategicznie inwestycja cieszy się wsparciem nie tylko USA, lecz również UE dostrzega walory komunikacyjne, jak również w zakresie bezpieczeństwa, kluczowej polskiej inwestycji najbliższej dekady.



- Odcinek Warszawa – CPK – Łódź jest kluczowy dla całego systemu kolejowego CPK. Już niedługo zapewni on dojazd nie tylko do nowego lotniska, ale również do głównej stacji przesiadkowej w Polsce. Wygrana CPK w ogólnoeuropejskim konkursie CEF zapewnia środki na realizację tego projektu – ocenił prezes CPK Mikołaj Wild.

Zakres zadania, na które UE przyznała dofinansowanie, obejmuje m.in. wykonanie kompletnego projektu budowlanego, pozyskanie pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnych, które poprzedzają wniosek o pozwolenie na budowę.

Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania będą stanowić tzw. linię „igrek” (od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną do 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h (taka jest prędkość projektowa).

Dzięki inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy dwa razy więcej czasu). Podróżni dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny, przypomniano także.

Kiedy cała inwestycja zostanie zakończona?

Przyjęliśmy i podtrzymujemy termin niezwykle ambitny, zakładający zakończenie prac budowlanych w 2027 r., a komercyjne otwarcie w 2028 r. To wyrównanie rekordu światowego, bo w tym tempie powstawało lotnisko w Stambule czy lotniska chińskie. To byłby więc rekord w Unii Europejskiej – opisuje minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

bottom of page