Vishing (ang. voice phishing) to popularna forma oszustwa i jedna z odmian phishingu. Na czym polega ten typ wyłudzenia? W skrócie - to oszustwo, podczas którego hakerzy wykorzystują połączenia telefoniczne, aby zdobyć pieniądze oraz dane.
Na ten rodzaj oszustwa często nabierają się osoby starsze – ale nie tylko. W wielu przypadkach oszuści podający się na asystentów banku są na tyle wiarygodni, że w celu rzekomej ochrony środków finansowych, wielu „łyka przynętę” i zaczyna w panice realizować telefoniczne polecenia.
Oszuści potrafią podszywać się pod różne osoby - policję, rodzinę, czy znajomych. To, o co najczęściej zabiegają, to loginy do online bankowości i dane wrażliwe. Dlatego coraz więcej instytucji ostrzega przed przypadkowym zostawianiem swoich danych.
MC zwraca uwagę, na co mogą nalegać potencjalni oszuści, podający się za asystentów bankowych, bądź pomoc techniczną. Z reguły naciągacze próbują nakłonić ofiary do instalacji oprogramowania, podania loginu lub hasła do bankowości online lub - do bezpośredniego wykonania przelewu.
Dlatego w przypadku, gdy otrzymamy podejrzane połączenie, podczas którego ktoś nakłania nas do podania tzw. danych wrażliwych należy niezwłocznie się rozłączyć i zadzwonić do instytucji, którą miała reprezentować dana osoba.
Jeżeli incydent okaże się oszustwem, należy zgłosić wszystko do zespołu CERT Polska.