top of page

Programowanie = Nasz Drugi Język


Programowanie nie tylko jako zawód, ale jako fundamentalna umiejętność – to, w skrócie, motto projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język”, którym mają zostać objęte klasy 4-6. Podczas konferencji z udziałem ministra cyfryzacji Janusza Cieszyńskiego, Dyrektora NASK Wojciecha Pawlaka i Mirona Mironiuka – pomysłodawcy inicjatywy, przedstawiono szczegóły inicjatywy.


Programowanie jako podstawowa umiejętność nabyta w szkole? To wizja, która być może, w przeciągu najbliższych czterech lat, ma szansę się ziścić.


Wiadomo nie od dziś, że Polacy są w czołówce najlepszych programistów na świecie - prowadzą w wynikach najważniejszej międzynarodowej Olimpiady Informatycznej ACM ICPC i współtworzą innowacyjne spółki. To potencjał, który, w przyszłości, może się realnie przełożyć na wskaźniki gospodarcze.


Pilotaż projektu, którego celem jest nauka programowania, będzie przeprowadzony w trzech gminach: Chełmie, Sycowie oraz Zduńskiej Woli. Po pierwszym roku ma objąć sto gmin, a w ciągu 4 lat – wszystkie publiczne szkoły podstawowe.


Program zakłada przygotowanie nauczycieli do prowadzenia lekcji programowania oraz umożliwi uzyskanie stypendium przez cały rok szkolny, a dodatkowo 30 proc. najbardziej wyróżniających się nauczycieli otrzyma nagrody w drugim semestrze. Fundatorem stypendiów i nagród jest Państwowy Instytut Badawczy NASK.


„Musimy myśleć o programowaniu nie jako o zawodzie, ale jako o fundamentalnej umiejętności. 200 lat temu tylko 10 proc. dorosłych potrafiło czytać i pisać. I teraz proszę sobie wyobrazić, że byłby jeden kraj, który szkoli całe społeczeństwo w błyskawicznym tempie. Na całym świecie tylko 10 proc. dorosłych potrafi czytać i pisać, a w tym jednym kraju aż połowa. Nietrudno przewidzieć wpływ na jego rozwój. Nagle ludzie mogą się szybciej komunikować, łatwiej uczyć i efektywniej pracować. Tak samo będzie z programowaniem i Polska ma największą szansę, żeby być tym pierwszym krajem, który prześcignie inne. Wymaga to jednak mocnej korekty kursu i strategicznego podejścia do tematu” – podsumował Miron Mironiuk, pomysłodawca programu.

Comments


bottom of page